Catalina منتشر شد: آموزش جامع نصب macOS Catalina بر روی مک

16
مهر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 15 دقیقه
0 نظر 8051 بازدید

 روش نصب macOS Catalina بر روی مک

راهنمای کامل ما روش به روز رسانی نرم‌افزار «مک» شما به آخرین نسخه macOS Catalina را آموزش می‌دهد. ادامهٔ مطلب را مطالعه کنید تا نحوهٔ به روز رسانی macOS و دریافت آخرین نسخه در «مک» خود را بیاموزید. ما همچنین نحوهٔ نصب آپدیت‌های قدیمی‌تر مانند Mojave و High Sierra را نیز توضیح خواهیم داد.

-----

سافت‌مک: جدیدترین نسخه‌ی macOS یعنی Catalina منتشر شد و برای دانلود و نصب بر روی «مک» در دسترس عموم قرار گرفته است.

در این مقاله ما توضیح خواهیم داد که چگونه Catalina را در «مک» خود نصب کنید و این که قبل از کلیک بر روی دکمهٔ نصب، چه کارهایی را باید انجام دهید. به روز رسانی «مک» شما آسان، رایگان و تقریباً چندان زمان‌گیر نیست، اما مواردی وجود دارد که توصیه می‌کنیم ابتدا آنها را به منظور آماده‌سازی «مک» خود انجام دهید. همچنین شما را در گذر از دردسرهای احتمالی و هر مشکلی که ممکن است با آن روبرو شوید راهنمایی خواهیم کرد.

اگر هنوز به Mojave به روز رسانی نکرده‌اید، ادامهٔ مطلب را بخوانید تا نحوهٔ به روز رسانی به Mojave از High Sierra، Sierra، El Capitan، Yosemite یا حتی نسخهٔ قدیمی Mac OS X را یاد بگیرید.

توجه داشته باشید که با ثبت نام در یکی از برنامه‌های آزمایش بتا اپل، می‌توانید Catalina (یا به روز رسانی‌های بعدی macOS) را زودتر دریافت کنید.

روش نصب macOS Catalina بر روی مک

روش دریافت macOS Catalina بر روی «مک» شما

انتظار می‌رود که نسخهٔ کامل و نهایی macOS Catalina را بتوان در تاریخ 7 اکتبر 2019 (15/07/1398) دانلود کرد. روش دریافت Catalina در «مک» شما به نسخهٔ macOSی که در حال اجرا است بستگی دارد.

اگر Mojave را در «مک» خود دریافت کرده‌اید، به روز رسانی باید از طریق Software Update انجام شود، که می‌توانید آن را در System Preferences پیدا کنید.

روش نصب macOS Catalina بر روی مک

1. پنجرهٔ System Preferences را باز کنید (برای دسترسی به آن می‌توانید بر روی لوگوی اپل کلیک کنید).

2. بر روی Software Update کلیک کنید.

3. کامپیوتر شما به روز رسانی را بررسی کرده و نشان می‌دهد که یک به روز رسانی برای «مک» شما موجود است. برای دانلود نسخهٔ جدید macOS بر روی Update Now کلیک کنید.

4. در حالی که نصب کننده دانلود می‌شود، می‌توانید همچنان از «مک» خود استفاده کنید. پس از دانلود نصب کننده، می‌توانید برای نصب نسخهٔ جدید سیستم عامل کلیک کنید - اما مراقب باشید که «مک» شما به منظور نصب نرم‌افزار مدتی از دسترس خارج خواهد شد.

اگر بر روی سیستم شما High Sierra یا نسخه‌های قدیمی‌تر نصب است، باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. «فروشگاه برنامه» (App Store) را باز کنید. (روی آیکون آبی حاوی یک A سفید رنگ کلیک کنید، یا با فشار دادن کلیدهای space+command و تایپ App Store آن را جستجو کنید).

2. macOS را جستجو کنید. (همچنین می‌توانید اینجا را کلیک کرده و مستقیماً به صفحهٔ macOS Mojave بروید، یا اینجا را کلیک کرده و به صفحهٔ High Sierra بروید.)

3. بر روی نسخهٔ Mac OS X مورد نظر خود کلیک کنید.

4. بر روی Get (دریافت) کلیک کنید (نسخه‌های قدیمی «فروشگاه برنامه» ممکن است دارای یک دکمهٔ Download باشد).

5. در صورت درخواست اطلاعات Apple ID خود را وارد کنید.

6. نصب کننده شروع به دانلود می‌کند، اگر به نوار زیر پنجرهٔ دانلود نگاه کنید، می‌توانید ببینید که چقدر طول خواهد کشید.

7. پس از دانلود فایل نصب کننده، پنجرهٔ Continue… روی «مک» شما ظاهر خواهد شد و از شما می‌خواهد که ادامه دهید. فایل نصب کننده را می‌توانید در Applications پیدا کنید (اما به طور خودکار باز خواهد شد).
خوشبختانه دانلود در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد، بنا بر این می‌توانید به کار خود ادامه دهید یا در وب گشت و گذار کنید.

روش نصب macOS Catalina

پس از دانلود نصب کننده (همان طور که در بالا توضیح داده شد)، شما آمادهٔ نصب نرم‌افزار macOS در «مک» خود هستید.

پس از دانلود فایل نصب کننده، پنجره‌ای در «مک» شما باز خواهد شد و از شما می‌خواهد که مراحل نصب را شروع کنید.

اگر آمادهٔ نصب هستید، بر روی Continue کلیک کنید (مراقب شاید که عملیات نصب می‌تواند زیاد طول بکشد، بنا بر این هر کاری که نمی‌توانید تا پایان نصب برای آن صبر کنید را قبل از شروع نصب به اتمام برسانید).

1. پس از دانلود فایل نصب کننده، پنجره‌ای در «مک» شما ظاهر خواهد شد که از شما می‌خواهد مراحل نصب را شروع کنید.

2. اگر آمادهٔ نصب هستید، بر روی Continue کلیک کنید (مراقب شاید که عملیات نصب می‌تواند زیاد طول بکشد، بنا بر این هر کاری که نمی‌توانید تا پایان نصب برای آن صبر کنید را قبل از شروع نصب به اتمام برسانید).

3. برای به اتمام رساندن نصب به روز رسانی نرم‌افزار، دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید، که بسته به مشخصات «مک» شما باید حدود نیم ساعت طول بکشد.

روش آماده کردن «مک» خود برای یک به روز رسانی سیستم عامل

روش نصب macOS Catalina بر روی مک

ما معمولاً توصیه می‌کنیم که بلافاصله نروید و نرم‌افزار جدیدی را نصب کنید - منظور ما به محض انتشار نرم‌افزار توسط اپل است. صرف نظر از این که روند آزمایشی اپل چقدر سختگیرانه است، به طور اجتناب‌ناپذیری مشکلاتی در دانلودهای اولیه وجود دارد. و حتی اگر مشکلی نیز وجود نداشته باشد، از سرورهای اپل بیش از حد دانلود می‌شود زیرا همه عجله می‌کنند تا به روز شوند و این واقعاً می‌تواند روند کار را کُند کند. بنا بر این توصیه می‌کنیم آرام باشید و در ابتدا بر روی سیستم خود مقداری مرتب‌سازی و آماده‌سازی انجام دهید.

با این حال، قبل از دانلود نسخهٔ جدید سیستم عامل «مک» در هر زمانی، چند نکته وجود دارد که باید بررسی کنید. اگر ابتدا مراحل زیر را اجرا کنید، احتمالاً بعد از به روز رسانی مشکلی نخواهید داشت.

در اینجا ما مراحلی که باید هنگام به روز رسانی «مک» خود به آخرین نسخهٔ MacOS طی کنید آورده‌ایم. در ادامه ما هر مرحله را با جزئیات بیشتر ذکر خواهیم کرد.

1. نسخهٔ Mac OS مورد نیاز خود را معلوم کنید.

2. بررسی کنید که «مک» شما از آن نسخه پشتیبانی می‌کند یا خیر.

3. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در «مک» خود دارید.

4. از «مک» خود یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید.

5. مطمئن شوید که «مک» شما سالم است.

6. به iCloud وارد شوید.

7. اطمینان حاصل کنید که در یک شبکهٔ قابل اعتماد هستید.

8. نسخهٔ MacOS فعلی خود را به آخرین نسخه به روز رسانی کنید.

9. MacOS را از «فروشگاه برنامه» (App Store) دانلود کنید.

10. MacOS را بر روی «مک» خود نصب کنید.

نسخهٔ macOS مورد نیاز خود را مشخص کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که دقیقاً بدانید کدام نسخه از سیستم عامل MacOS را می‌خواهید نصب کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ دلیلی برای نصب نکردن آن وجود ندارد.

اگر تصمیم دارید تا چند ماه پس از ارایهٔ به روز رسانی منتظر بمانید و بعد از آن نسخهٔ macOS را دانلود کنید - یا اگر به دنبال به روز رسانی «مک» خود به نسخهٔ قدیمی‌تر macOS هستید - توجه داشته باشید که نسخه‌ای که از «فروشگاه برنامه»ی «مک» دانلود می‌کنید (یا با استفاده از به روز رسانی نرم‌افزار) نسخه‌ای قدیمی‌تر از آخرین به روز رسانی خواهد بود. بنا بر این باید انتظار این را داشته باشید که پس از نصب، مجدداً سیستم عامل را به روز رسانی کنید، اما طبیعتاً این روند باید به صورت خودکار اتفاق بیفتد.

روش نصب macOS Catalina بر روی مک

این امر به این دلیل است که اپل در طول سال به روز رسانی‌های مختلفی، یا برای رفع آسیب‌پذیری‌ها و رفع مشکلات، یا گاهی اوقات برای اضافه کردن ویژگی‌های جدیدی مانند ایموجی‌های جدید، برای سیستم عامل منتشر می‌کند.

سپس طی ماه‌های ژوئن تا سپتامبر شرکت نسخه‌های بتای نسخهٔ بعدی نرم‌افزار سیستم عامل را منتشر می‌کند. برخی از افراد قادر به آزمایش نسخهٔ بتا در مکینتاش خود خواهند بود.

آیا می‌توانم «مک» خود را به روز رسانی کنم؟

اگر تصمیم دارید Catalina را نصب کنید، در اینجا لیستی از مکینتاش‌هایی که پشتیبانی می‌شوند آورده شده است: «آیا مک من می‌تواند macOS کاتالینا را داشته باشد؟»

• مدل‌های «مک‌بوک» (MacBook) از اوایل سال 2015 به بعد
• مدل‌های «مک‌بوک ایر» (MacBook Air) از اواسط سال 2012 به بعد
• مدل‌های «مک‌بوک پرو» (MacBook Pro) از اواسط سال 2012 به بعد
• مدل‌های «مک مینی» (Mac mini) از اواخر سال 2012 به بعد
• مدل‌های «آی‌مک» (iMac) از اواخر سال 2012 به بعد
• «آی‌مک پرو» (iMac Pro) (همهٔ مدل‌ها)
• مدل‌های «مک پرو» (Mac Pro) از اواخر سال 2013

در مورد macOS Mojave در اینجا لیست کاملی از مکینتاش‌هایی که قادر به نصب آن هستند آورده شده است:

• مدل‌های «مک‌بوک» از اوایل سال 2015 به بعد
• مدل‌های «مک‌بوک ایر» از اواسط سال 2012 به بعد
• مدل‌های «مک‌بوک پرو» از اواسط سال 2012 به بعد
• مدل‌های «مک مینی» از اواخر سال 2012 به بعد
• مدل‌های «آی‌مک» از اواخر سال 2012 به بعد
• «آی‌مک پرو» (همهٔ مدل‌ها)
• مدل‌های «مک پرو» از اواخر سال 2013 (بعلاوهٔ مدل‌های اواسط 2010 یا اواسط 2012 با پردازندهٔ گرافیکی Metal-capable)

روش نصب macOS Catalina بر روی مک

ممکن است نگران این باشید که برخی از نرم‌افزارهایی که باید استفاده کنید ممکن است در سیستم عامل جدید کار نکنند - برای مثال برنامه‌های مایکروسافت آفیس 2011 (Microsoft Office 2011) کار نمی‌کنند!

مطمئن شوید فضای کافی در اختیار دارید

اپل پیشنهاد می‌کند که قبل از نصب نسخهٔ جدید macOS باید 20 گیگابایت فضای خالی در درایو «مک» خود داشته باشید - اگر چه ممکن است به این مقدار فضای زیادی نیازی نداشته باشید. به عنوان مثال نصب کنندهٔ Yosemite با حجم 5.16 گیگابایت بود، اما باید فضای لازم برای فایل‌های موقتی را فراهم کنید.

مطمئن شوید که «مک» شما سالم است

همچنین قبل از نصب یک به روز رسانی بزرگ بر روی سیستم، باید اطمینان حاصل کنید که «مک» شما کاملاً سالم است.

برنامهٔ Disk Utility را باز کنید (در مسیر /Applications/Utilities). درایو راه‌انداز خود را از لیست سمت چپ انتخاب کنید. بر روی برگهٔ First Aid در سمت راست کلیک کرده و سپس Verify را کلیک کنید. اگر Disk Utility مشکلاتی را پیدا کرد، برای انجام تعمیر مشکلات موجود با استفاده از دکمهٔ Repair Disk باید از یک حجم (volume) متفاوت بوت شوید.

در حالت ریکاوری راه‌اندازی مجدد کنید (با نگه داشتن کلیدهای Command+R در هنگام راه‌اندازی) و در آنجا از طریق Disk Utility برای انجام تعمیرات توصیه شده استفاده کنید.

همچنین می‌توانید Apple Hardware Test (تست سخت‌افزار اپل) را اجرا کنید (برای «مک»های قدیمی‌تر از ژوئن 2013) یا Apple Diagnostics (برای «مک»های از ژوئن 2013 یا بعد از آن). هر دو تست «مک» شما را برای انواع مشکلات سخت‌افزاری، مانند رم خراب بررسی می‌کنند.

از «مک» خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید

قبل از انجام هرگونه به روز رسانی بزرگ در «مک» - به ویژه اگر نسخهٔ بتا را نصب می‌کنید - باید از «مک» خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید و کارهای دیگری نیز انجام دهید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

خوشبختانه اپل تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان از «مک» با استفاده از Time Machine را آسان کرده است، بنا بر این هیچ بهانه‌ای برای تهیه نکردن نسخهٔ پشتیبان با استفاده از Time Machine قبل از نصب نسخهٔ جدید macOS وجود ندارد.

وارد آی‌کلود شوید

آی‌کلود (iCloud) به شدت در بسیاری از برنامه‌های اپل و خدمات سیستم ادغام شده است. قبل از شروع به روز رسانی مطمئن شوید که به آی‌کلود وارد شده‌اید و همه چیز باید به آرامی پیش برود.

مطمئن شوید که در یک شبکهٔ قابل اعتماد هستید

ما توصیه می‌کنیم که مطمئن شوید در یک شبکهٔ قابل اعتماد هستید - از دانلود نرم‌افزار در هتل‌ها و کافه‌ها یا هر شبکهٔ عمومی دیگری جلوگیری کنید، زیرا نمی‌دانید چه چیزی در آنجا در کمین شماست.

اگر قصد دانلود و نصب نرم‌افزار را دارید، توصیه می‌کنیم این کار را در خانه، محل کار یا محل تحصیل خود انجام دهید، نه در یک هتل یا با استفاده از شبکهٔ یک کافه. احتمالاً متوجه خواهید شد که دانلود بسیار سریع‌تر است - و دانلود در خانه به معنای این است که می‌توانید «مک» خود را به جای این که به سرعت دانلود وایرلس متکی باشد، به شبکه وصل کنید (این به این معنی است که دانلود بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد).

تمامی نرم‌افزارهای خود را به آخرین نسخه به روز رسانی کنید

قبل از به روز رسانی به نسخهٔ جدید MacOS مطمئن شوید که آخرین به روز رسانی‌های نسخهٔ MacOSی که اکنون استفاده می‌کنید نصب شده باشند. به عنوان مثال، هر از گاهی به روز رسانی‌های نرم‌افزاری برای بهبود پایداری ارایه می‌شود، و اگر این به روز رسانی‌های مهم را بر روی نسخهٔ قبلی نصب نکرده باشید، همیشه این احتمال وجود دارد که شما در به روز رسانی نسخهٔ جدید سیستم عامل «مک» دچار مشکل شوید. پس ابتدا به روز رسانی‌های نسخهٔ فعلی سیستم عامل خود را نصب کنید.

روش به روز رسانی شما، به نسخهٔ MacOSی که در حال استفاده هستید بستگی دارد. اگر Mojave را نصب داشته باشید، به روز رسانی‌های نرم‌افزار سیستم را از طریق Software Update دریافت خواهید کرد، که می‌توانید آن را در System Preferences پیدا کنید، یا با کلیک بر روی لوگوی اپل در منو و کلیک بر روی Software Update این کار را انجام دهید.

در نسخه‌های قدیمی macOS و Mac OS X باید روی آیکون App Store در Dock کلیک کرده و Updates را انتخاب کنید.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که برنامه‌های شخص ثالث را نیز به روز رسانی کرده باشید. این به روز رسانی‌ها ممکن است شامل تغییراتی باشد که برای به روز رسانی به آخرین macOS لازم باشد و اگر به روز رسانی‌ها را اجرا نکرده باشید، ممکن است پس از به روز رسانی macOS، آنها به درستی کار نکنند.

برای به روز رسانی برنامه‌هایی که از App Store خریداری کرده‌اید، برنامهٔ App Store را اجرا کرده و روی دکمهٔ Updates در نوار ابزار کلیک کنید. سپس بر روی Update All کلیک کنید، در صورت درخواست، باید Apple ID و رمز عبور خود را وارد کنید.

برای برنامه‌هایی که از جای دیگری خریداری کرده‌اید، بایه به روز رسانی‌ها را به صورت دستی نصب کنید. می‌توانید بررسی کنید که آیا به روز رسانی‌هایی در منوی برنامه‌ها موجود هست یا خیر. به عنوان مثال در مایکروسافت ورد (Microsoft Word) این امر با کلیک بر روی Help > Check for Updates انجام خواهد شد.

قبل از به روز رسانی macOS سازگاری آن با برنامه‌های شخص ثالث خود را بررسی کنید. به این ترتیب، به جای این که از برنامه‌ها و افزونه‌های مورد علاقهٔ خود که کار نمی‌کنند ناامید شوید، آنها به خوبی در به روز رسانی جدید کار خواهند کرد.

روش نصب macOS Catalina بر روی مک

MacOS را دانلود کنید

هنگامی که Catalina رسماً راه‌اندازی می‌شود، این احتمال وجود دارد که اشخاصی که Mojave را نصب دارند، هشدار نصب Catalina را از طریق به روز رسانی نرم‌افزار ببینند.

برای نسخه‌های macOS قبل از Mojave، شما macOS جدید را در App Store «مک» پیدا خواهید کرد. فقط کافی‌ست Catalina یا نسخهٔ macOS مورد نیاز خود را جستجو کنید.

اگر نسخهٔ بسیار قدیمی Mac OS X را اجرا می‌کنید، یک آچار فرانسهٔ بالقوه مورد نیاز است - شما به App Store «مک» نیاز دارید. اگر هنوز در حال استفاده از Leopard هستید و به App Store «مک» دسترسی ندارید، واقعاً نیاز به یک به روز رسانی دارید!

سیستم عامل Mac OS X 10.6 Snow Leopard به «فروشگاه برنامه» (App Store) وارد شد. خوشبختانه شما هنوز هم می‌توانید نسخه‌ای از Snow Leopard را از اپل دریافت کنید. هزینهٔ آن 19.99 پوند است.

با این حال، اگر «مک» شما آن قدر قدیمی است که Leopard را اجرا می‌کنید، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که شما قادر به به‌روز رسانی به هیچ یک از نسخه‌های اخیر macOS نخواهید بود.

روش نصب macOS Catalina بر روی مک

اگر قصد دارید نسخهٔ macOS خود را از «فروشگاه برنامه»ی «مک» دانلود کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. «فروشگاه برنامه‌ها»ی «مک» را اجرا کنید (به آیکون App Store در بالا مراجعه کنید).

2. سپس MacOS را جستجو کنید.

3. بر روی macOS Mojave کلیک کنید (یا نسخه‌ای از Mac OS X مورد نیاز شما).

4. بر روی Download کلیک کنید.

5. در صورت درخواست اطلاعات Apple ID خود را وارد کنید.

6. دانلود نصب کننده شروع می‌شود. اگر به نوار زیر دانلود کننده نگاه کنید، می‌توانید ببینید دانلود شما چقدر طول خواهد کشید.

7. پس از دانلود نصب کننده، پنجرهٔ Continue… روی «مک» شما ظاهر خواهد شد که از شما می‌خواهد ادامه دهید. فایل نصب کننده را می‌توانید در Applications پیدا کنید (اما به طور خودکار باز خواهد شد).

خوشبختانه دانلود در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد، بنا بر این می‌توانید به کار خود ادامه دهید یا در وب گشت‌وگذار کنید.

macOS را روی «مک» خود نصب کنید

اکنون که نصب کننده را دانلود کرده‌اید، شما آمادهٔ نصب نرم‌افزار macOS در «مک» خود هستید.

1. بر روی Continue کلیک کنید.

2. برای اتمام نصب به روز رسانی نرم‌افزار، دستورالعمل‌های روی صفحه را تا انتها دنبال کنید.

عملیات نصب بسته به مشخصات «مک» شما باید حدود نیم ساعت طول بکشد. در حین نصب نرم‌افزار قادر نخواهید از «مک» خود استفاده کنید.

روش نصب یک به روز رسانی در MacOS Mojave یا Catalina

اگر Mojave را روی سیستم خود نصب دارید، به روز رسانی‌های macOS کمی متفاوت است. به جای باز کردن App Store باید موارد زیر را انجام دهید:

1. System Preferences را باز کنید.

2. بر روی Software Update کلیک کنید.

3. در صورتی که یک به روز رسانی وجود داشت، بر روی به روز رسانی نرم‌افزار کلیک کنید.

روش دیگر این است که بر روی لوگوی اپل در نوار منو کلیک کرده و Software Update را انتخاب کنید.

روش نصب یک به روز رسانی برای macOS در High Sierra یا قبل از آن

اگر از قبل نسخهٔ جدید macOS را نصب دارید و می‌خواهید آخرین نسخهٔ به روز رسانی این نرم‌افزار را نصب کنید، آن را در زیر برگهٔ به روز رسانی‌های App Store «مک» پیدا خواهید کرد.

1. Mac App Store را باز کنید.

2. بر روی Updates کلیک کنید.

3. در کنار هر به روز رسانی که می‌خواهید نصب کنید، کلیک کنید. اگر نرم‌افزار هنوز دانلود نشده است (می‌توانید تنظیم کنید که این کار به طور خودکار انجام دهد) در پس‌زمینه دانلود خواهد شد.

4. پس از دانلود نرم‌افزار، اعلانی را مشاهده خواهید کرد تا به شما اطلاع دهد که آمادهٔ نصب است.

5. اگر زمان مناسبی برای نصب نیست، می‌توانید انتخاب کنید که به روز رسانی را به مدت یک ساعت به تعویق بیاندازید، یا آن را به بعد موکول کنید.

6. هنگامی که آمادهٔ ادامهٔ کار بودید، بار دیگر بر روی Update کلیک کنید و منتظر بمانید تا «مک» شما مجدداً راه‌اندازی شود و به روز رسانی را نصب کند.

7. «مک» شما خاموش شده و نصب شروع می‌شود - مراقب باشید که این می‌تواند مدتی طول بکشد و در واقع هیچ هشداری تا زمان راه‌اندازی مجدد (ری‌استارت) وجود نخواهد داشت. به روز رسانی اخیر 24 دقیقه طول کشید.

8. پس از اتمام نصب، «مک» شما مجدداً راه‌اندازی می‌شود.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
برنده شدن هرگز به معنای بهترین بودن نیست.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘