• آمریکا: 50 گیگابایت = 99 سنت | 200 گیگابایت = 2.99 دلار | 2 ترابایت = 9.99 دلار
• یورو: 50 گیگابایت = 99 سنت | 200 گیگابایت = 2.99 یورو | 2 ترابایت = 9.99 یورو
در اینجا روش تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان با استفاده از آیکلود آورده شده است.
1. System Preferences (تنظیمات سیستم) را در مک خود باز کرده و بر روی iCloud کلیک کنید.
2. اگر از قبل وارد آیکلود نشدهاید، وارد شوید.
3. کادر کنار iCloud را تیک بزنید.
4. بر روی Options در مقابل iCloud کلیک کنید.
5. مطمئن شوید که کادر کنار مواردی که میخواهید در آیکلود ذخیره کنید، مانند پوشهٔ Desktop، اسناد Pages و System Preferences را تیک زده باشید.
6. Finder را باز کنید، یک پوشهٔ iCloud Drive در نوار سمت چپ مشاهده خواهید کرد. برای باز کردن آن بر روی آن کلیک کنید. میتوانید هر پوشهای در مک خود را که در حال حاضر در آیکلود نیست را به iCloud Drive خود منتقل کرده و از طریق هر یک از دستگاههای اپل خود و حتی در یک دستگاه غیر اپلی خود، از طریق وب به آنها دسترسی داشته باشید.
با انتخاب این گزینهها، با هر دستگاهی که با اپل آیدی خود وارد سیستم شوید، میتوانید دسترسی به فایلها و تنظیمات System Preferences را به اشتراک بگذارید. مزیت دیگر این روش این واقعیت است که پشتیبانگیری از طریق آیکلود به این معنی است که دیگر نیازی به یک درایو اکسترنال ندارید.
از آنجایی که بسیاری از کارهایی که ما امروزه انجام میدهیم در آیکلود ذخیره میشود، اگر زمانی مک ما با مشکل مواجه شود، از دست دادن اطلاعات، آنقدر که چند سال پیش مهم بود امروزه مهم نخواهد بود. عکسهای ما در iCloud Photo Library هستند، هر آنچه را که مینویسیم در Pages هستند و بنا بر این در تمامی دستگاههای اپل ما در دسترس هستند، ما از Apple Music استفاده میکنیم و به لطف iTunes Match تمام موسیقیهای خود را در ابر داریم و بیشتر برنامههای ما در فروشگاه برنامه (App Store) هستند. حتی برنامههایی مانند مایکروسافت و ادوبی در حال حاضر در نمونههای اشتراکی نیز وجود دارند، بنا بر این، این روزها هیچکس برای نصب نرمافزار مجبور نیست دنبال دیسکهایش بگردد.
با این حال، در حالی که سایر راهحلهای پشتیبانگیری مک ممکن است به شما این امکان را بدهند که به راحتی یک کلون از مک قدیمی خود را بر روی یک مک جدید، از جمله برنامهها و تمام تنظیمات خود را بازیابی کنید، آیکلود چنین امکانی را در اختیار شما قرار نمیدهد.
اما شما قادر خواهید بود به تمام دادههایی که در آیکلود ذخیره کردهاید، دسترسی داشته باشید. و وقتی که نوبت به برنامهها میرسد، میتوانید فقط با ورود به سیستم و رفتن به لیست موارد خریداری شدهٔ خود، برنامهها را مجدداً از فروشگاه برنامه دانلود کرده و نصب کنید.
برای دیدن برنامههای خریداری شدهٔ خود در فروشگاه برنامه، بر روی نام خود در گوشهٔ سمت چپ پایین برنامهٔ App Store (فروشگاه برنامه) مک کلیک کنید.
اگر به دنبال راهی برای همگامسازی و به اشتراکگذاری فایلهای خود هستید، گزینههای بسیاری به جای آیکلود وجود دارند. ممکن است قبلاً از Dropbox، Google Drive، Microsoft OneDrive یا یکی دیگر از سرویسهای ذخیرهسازی ابری استفاده کرده باشید که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت.
راهحلهای اینچنینی، به جای تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان از کلیهٔ دادههای شما، عموماً برای به اشتراک گذاشتن فایل با همکاران یا دوستان، یا ذخیرهٔ فایلهایی که دیگران میتوانند در آنها مشارکت کنند، استفاده میشوند. همانند آیکلود میتوانید برنامهٔ داده مشترک باشید که به شما امکان میدهد تمام دادههای خود را در ابر ذخیره کنید، اما همانند آیکلود نمیتوانید به راحتی یک کلون از مک خود را دانلود کنید. (از نظر تئوری میتوانید یک ایمیج دیسک از مک خود را در ابر ذخیره کرده و آن را دانلود کنید).
اگر تصمیم دارید از چند فایل نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید، Dropbox، One Drive یا Google Drive میتوانند یک راه حل مناسب باشند. شما میتوانید از هر وسیلهای به فایلها دسترسی داشته باشید و در واقع با پشتیبانگیری غیرمحلی هزینهٔ کمتری خواهید داشت.
1. در مورد Dropbox یک حساب کاربری را در اینجا ثبت نام کنید، نرمافزار آن را دانلود کرده و نصب کنید. (یا اگر از قبل وارد ثبت نام کردهاید، به حساب خود وارد شوید).
2. پس از نصب نرمافزار بر روی مک خود، Dropbox را باز کنید. این نرمافزار در واقع شما را به رابط وب متصل میکند که میتوانید فایلهای خود را نیز در آن کپی کنید.
3. در قسمت سمت راست بر روی Upload Files (بارگذاری فایلها) یا Upload Folder (بارگذاری پوشه) کلیک کنید، فایل یا پوشهٔ مورد نظر برای بارگذاری را پیدا کرده و بر روی گزینهٔ Choose کلیک کنید. صبر کنید تا فایل یا پوشه بارگذاری شود.
4. همچنین میتوانید فایلها و پوشههای خود را به راحتی و از طریق Finder به Dropbox بکشید. هنگامی که Dropbox بر روی مک شما نصب شد، یک برگهٔ Dropbox را در Finder و در قسمت Favourites مشاهده خواهید کرد. کافیست هر چیزی را که میخواهید درون آن پوشه کشیده و رها کنید تا Dropbox از آن نسخهٔ پشتیبان بگیرد، و فایلهای پشتیبانگیری شده در هر کامپیوتر یا دستگاه آی. او. اس دیگری که Dropbox را بر روی آن نصب کردهاید، قابل دسترسی است.
این روند برای سایر سرویسهای ذخیرهسازی ابری نیز مشابه است.
این سرویسها بیشتر برای همگامسازی و به اشتراکگذاری فایلها هستند، نه برای ذخیرهٔ تمام دادههای شما. اما راهحلهای پشتیبانگیری اختصاصی آنلاینی نیز وجود دارد، مانند Carbonite که با پرداخت هزینه، از مک شما و از طریق وب، نسخهٔ پشتیبان تهیه میکند (اگر چه Carbonite یک دورهٔ آزمایشی 15 روزهٔ رایگان نیز دارد).
فایدهٔ داشتن یکی از این سرویسهای اختصاصی پشتیبانگیری ابری این است که نسخهٔ پشتیبان تهیه شده از راه دور میباشد - بنا بر این اگر مک شما در آتش یا سیل همراه با نسخهٔ پشتیبان تهیه شده توسط Time Machine نابود شده باشد، یک نسخه از تمامی دادههای خود را در یک محل ایمن در اختیار خواهید داشت. (این مکانها راهی برای در دسترس بودن ایمن دادههای شما، حتی اگر دچار قطع برق یا موارد مشابهی باشند را دارند. اگر چه ما در مورد سناریوهای آخرالزمانی جهان مطمئن نیستیم!)
اگر مک شما از کار بیفتد، گم شود، یا دزدیده شود، تا زمانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید میتوانید همه چیز را از این نسخهٔ پشتیبان ابری بازیابی کنید.
گزینهٔ دیگری وجود دارد که به اندازهٔ سرویسهای شرکتی برای میزبانی از نسخهٔ پشتیبان شما هزینه ندارد. میتوانید از CrashPlan برای همگامسازی دادههای خود با یک درایو در خانهٔ یک دوست استفاده کنید. فقط باید مطمئن شوید که درایو فوق همیشه آنلاین است، در غیر این صورت پشتیبانگیری انجام نمیگیرد. بعلاوه ممکن است دوست شما درخواست مساعدت از طرف شما را داشته باشد.
نقطه ضعف اصلی هر یک از این روشها این است که مدت زمان طولانی نیاز است تا نسخهٔ پشتیبان اولیه از دادههای شما را تکمیل کنند، مخصوصاً اگر سرعت پهنای باند شما کم باشد. همچنین در سمت مقابل نیز میتواند مدت زمانی مشابهی برای بازیابی تمام دادههای شما صرف شود - در واقع ممکن است چند هفته طول بکشد تا تمامی اطلاعات شما بازیابی شود. همچنین ممکن است لازم باشد که بررسی کنید که سرویس پهنای باند شما برای دانلود و آپلود تا چه میزان محدودیت دارد، زیرا ممکن است در صورت آپلود یا دانلود چند صد گیگ دیتای اطلاعات، با مصرف اضافی روبرو شوید. گزینهٔ دیگر این است که به دنبال خدماتی باشید که برای تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان برای شما یک درایو ارسال میکنند، و پس از تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان خود بر روی درایو فوق، آن درایو را برایشان ارسال میکنید.
مانند گزینههای دیگر جایگزین Time Machine که در بالا بحث کردیم، روش تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان از مک شما در یکی از این سرویسهای آنلاین، توسط سرویس انتخابی شما تعیین میشود. با این حال، این روند چیزی شبیه به این خواهد بود:
1. ثبت نام در یک حساب مربوط به سرویس - ممکن است مجبور شوید به جای پرداخت یک پیشپرداخت، در یک سرویس ثبت نام کنید، همان طور که اغلب در این روزها اتفاق میافتد.
2. نرمافزار ارایه شده توسط سرویس فوق را تهیه و نصب کرده و فرآیند تنظیم را اجرا کنید.
3. این امکان وجود دارد که روند پشتیبانگیری بلافاصله شروع شود. این امر میتواند زمانی طولانی به درازا بکشد. این که پشتیبانگیری با چه سرعتی انجام میشود بیشتر به نوع اتصال پهنای باند شما مربوط میشود، اما ممکن است تنظیماتی در برنامههای خاصی وجود داشته باشد که بتواند سرعت بیشتری در اختیار شما قرار دهد.
4. راه دیگر برای سرعت بخشیدن به کارها این است که از برخی موارد نسخهٔ پشتیبان تهیه نکنید. بنا بر این نگاهی به آنچه قرار است پشتیبانگیری شود بیندازید و مواردی را که لازم ندارید را از انتخاب درآورید.
زمانی که بدترین اتفاق ممکن میافتد و باید اطلاعات خود را بازیابی کنید، احتمالاً باید با شناسه و رمز عبور خود وارد شوید - بنا بر این مطمئن شوید که نسخهای از شناسه و رمز عبور خود را در جایی غیر از آن مکینتاشی که از آن نسخهٔ پشتیبان تهیه کردهاید، نگه دارید.
هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..